söndag 5 februari 2012

Starten

Mitt intresse för musik väcktes på allvar av en av mina fritidsledare, Perre. Jag måste ha varit typ sju år när han en dag frågade om jag tyckte om musik. Du ska få lyssna på ett jättebra band! sa han. Bandet jag fick lyssna på var Dire Straits och deras första skiva, den med Sultans of Swing på. Jag blev helt galen i dom efter det. Tjatade på mamma till dess hon gick med mig till en skivbutik där jag köpte deras första album på kassettband (Det var tio kronor billigare än skiva, så därav anledningen att inte köpa LP. Ekonomisk som barn? Jodå! I alla fall när det kom till musik, man ville ju köpa så mycket man bara kunde). Jag vet inte hur många gånger jag lyssnade på det bandet men så fort jag fick chans åkte bandet in i kassettspelaren. Kommer ihåg att jag efter deras första skiva med jämna mellanrum tjatade till mig besök på skivbutiken så jag kunde kolla om ett nytt album kommit ut. Dire Straits blev min första förälskelse inom musiken och jag dyrkade dom! Men som så många artister senare i mitt liv, tappade jag lite intresse när de blev allmän egendom och alla skulle älska dom (Efter Brothers in arms skivan). Tack Perre, för att du visade mig in i Mark Knopflers fantastiska värld!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar