lördag 30 juni 2012
Kattvakt
Jag har blivit med katter en vecka. Ett par kompisar på jobbet har åkt på en bröllopsresa i en vecka och jag erbjöd mig att vara kattvakt under tiden de var borta. För en kille som aldrig haft husdjur i hela sitt liv, ja förutom en vandrande pinne när jag gick i högstadiet, så har det varit väldigt pirrigt innan själva vakten började. I går så kom de då med sina två katter och hittills är det hur lugnt som helst. De har mest legat på ställen i lägenheten jag inte ens visste att man kom åt. T ex i dag efter min vanliga lördagsutflykt med mamma och bror, kommer jag hem och ser inte ett spår av dom. Letar och letar utan att ens höra något från dom någonstans! Märker att en låda i bokhyllan är lite utdragen. Tänker då att: Ja någon av dom lyckades väl få ut den lite inatt hur nu det gick till. Så jag skjuter in den igen och sätter mig i soffan lite orolig för var de är trots att allt är stängt i lägenheten. Men så ser jag att lådan är utdragen igen och DÅ börjar jag undra. Vad tusan, de kan ju inte ligga i lådan? Så jag drar ut den helt plus lådan ovanför, och mycket riktigt! Bakom lådorna ligger de och kurar och stirrar på mig som den främling jag är. Annars är de väldigt lugna för att vara vildar enligt deras husse och matte. Kan inte låta bli att vara orolig att något är fel när de är så lugna och skygga. Men försöker intala mig att de håller på att känna in sin nya omgivning och dess tillfälliga vakt. Har haft dom sedan snart 24 timmar och det ser inte ut som de ens ätit eller druckit under denna tid. Men intalar mig själv att även det kommer när de känner sig mer hemma. De har använt sin kattlåda en hel del så den delen fungerar i alla fall. Jag hoppas vi snart kommer bättre överens så vi kan leka lite och att deras aptit och törst återvänder.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar