söndag 4 mars 2012

Jag, mig och mitt del 2

Då är vi vid gymnasietiden. Jag gick 3-årig ekonomisk linje på Brännkyrka Gymnasium och det var en riktigt bra tid tycker jag. Träffade där min andra riktigt nära vän, Danne. Vi lärde känna varandra tack vare en övning en lärare körde med oss. Jag kommer inte ihåg vilken lärare det var eller i vilket ämne, men det var en bra övning. Den gick ut på att vi i klassen skulle lära känna varandra bättre. Vi satt i par och fick berätta om oss själva, sedan skulle vi inför resten av klassen berätta om den andra personen. Det slumpade sig så att jag och Danne hamnade i ett par och upptäckte att vi hade likadana intressen. Efter denna övning började vi umgås mer och mer. Danne var den som drog in mig i pokerns och travets värld. Trav har jag tröttnat på och följer inte längre. Däremot är jag fortfarande intresserad av poker, men spelar inte så mycket själv längre. I gymnasiet var det femkortspoker som gällde på rasterna. Nu på senare år har det naturligtvis blivit texas hold em som fångat mitt intresse. Mycket tack vare kanal 5 och deras sändningar av World Poker Tour. En riktigt bra TV-sport om den sänds på rätt sått vilket WPT gjorde. Tiden i gymnasiet var lättare för en som var överviktig, mest för att man är lite mognare i den åldern tror jag. Detta gjorde att jag i alla fall duschade efter gymnastiken, men blygheten var densamma. Jag minns inte att jag var riktigt kär i någon tjej på gymnasiet även om det naturligtvis var en som jag kommer ihåg att jag tyckte mycket om i smyg. Så någon tjejtjusare var jag aldrig i min ungdom, långt därifrån. I stället fick jag koncentrera mig på sport, spel och musik, vilket följt mig genom livet ända tills idag. Förutom poker och trav sysslade jag, och de jag hängde med, också mycket med bowling och flipper på raster och luncher. Min första fylla hade jag i gymnasiet också. En 48 timmars resa till Åbo som en klasskompis ordnade genom MUF. Vi bildade en studiecirkel vill jag minnas och fick därigenom ett bidrag så vi kunde göra denna resa. Kommer ihåg att jag sprang, endast iförd kalsonger och en t-shirt, genom hotellkorridoren och hälsade alla finska gäster jag mötte med ett glatt "Terve!" Resten är lite av en dimma. Kan tänka på det än idag och rodna. Ung och dum var bara förnamnet. På tal om fylla kan jag undra om dagens gymnasieungdomar gör likadant som jag och de jag hängde med gjorde sista veckorna innan examen: Tror jag var i skolan kanske en dag de sista 2 veckorna. Betygen var ju klara 4 veckor innan examen så vi kände inte något behov att gå dit på slutet utan stannade hemma i stället då det tog på krafterna att gå på alla studentfester. Däremot tackade jag nej till festligheterna på examensdagen. Kommer ihåg att jag tjatade till mig en ljus kostym på Gulins från Oscar Jacobsson (tror jag) som mamma betalade. Jag lovade dyrt och heligt att jag skulle använda den många gånger, inte bara på examensdagen. Gissa hur det blev? Examensdagen var en perfekt sommardag. Solen sken och det var hur varmt som helst! Var helt blöt i håret när mössan slängdes i luften. Sedan åkte jag hem med mamma, pappa, bror och farmor för ett lugnt firande hemma med fika och bulla. Året är 1986 och nu var det dags för livet att börja!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar