Jag har just nu bara ett tips till alla er som tycker om musik att beröras av.
Lyssna på bandet Winhill/Losehill's debut Swing of Sorrow. På deras hemsida finns följande beskrivning av dubbel-cd'n:
"Vintern 2006-2007 låg Jonas Svennem Lundbergs mor Karin svårt sjuk i cancer på Norrlands Universitetssjukhus. Under de korta pauser som gavs från de långa dagarna på sjukhuset tog Jonas med sin vän Kalle Lundin för att spela musik i en källare på Haga i Umeå. Musiken blev ett sätt att försöka uthärda den svåra perioden och det enda uttrycket som gick att finna för alla motstridiga känslor: sorg, ilska, oro och hopp.
När Karin gick bort fortsatte musiken att bli en kanal för sorgen. Jonas fick sällskap i källaren av sin vän Carl Åkerlund, som blev ombedd att skriva texter till musiken. Det kom att leda till ett personligt arbete vännerna emellan, ett arbete som präglats av en tydlig ambition att inte låta texterna väja för det mörka och oresonliga i tillvaron."
Jag har bara lyssnat på den en gång än så länge men vet redan nu att detta kommer bli min följeslagare en lång tid framöver. Sitter här med tårar rinnande ner för mina kinder av glädje över att jag fortfarande kan hitta musikskatter som denna i en tid fylld med radioskval utan substans. Lyssna och låt er dras med i alla känslor som följer när man har någon nära som är svårt sjuk och som sedan rycks ifrån en.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar